Czas oczekiwania na wejście w życie przepisów o fundacji rodzinnej
Fundacja rodzinna, jako długo oczekiwana w polskim porządku prawnym instytucja, mająca na celu ułatwienie sukcesji rodzinnych firm, została wprowadzona ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r.
![[ZCP] Zdjęcia do postów(6) » Zieliński Chęciński i Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych](https://zcplegal.pl/wp-content/uploads/ZCP-Zdjecia-do-postow6.jpg)
Źródło fotografii: unsplash.com
Polski ustawodawca określił w niej ramy prawne fundacji rodzinnej (pisaliśmy na naszym blogu o projekcie rzeczonej ustawy, w którym to artykule można przeczytać o tym, czym ma być fundacja rodzinna oraz jakie mają być podstawowe założenia jej funkcjonowania: artykuł Fundacja rodzinna – zmaterializowane remedium na sukcesję polskich firm . Prognozowana data wejście w życie przedmiotowych przepisów to 22 maja 2023 r.
Niewątpliwie jednym z głównych czynników które będą brane pod uwagę podczas podejmowania decyzji o założeniu fundacji rodzinnej będą zagadnienia natury podatkowej.
Zgodnie z projektem oraz uchwalonym brzmieniem ustawy, uiszczany przez beneficjenta podatek PIT, z tytułu uzyskanych od fundacji rodzinnej świadczeń miał wynosić 15%. Ustawą z dnia 9 marca br. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw, polski ustawodawca postanowił wprowadzić pewne zmiany w zakresie opodatkowania fundacji rodzinnej. Mając na uwadze powyższe, w przypadku gdy beneficjent należeć będzie do I i II grupy podatkowej w stosunku do fundatora, zapłaci on nie 15, %, lecz 10 % podatku PIT. Próg 15 % obowiązywać jednak będzie względem pozostałych osób.
Sama fundacja rodzinna podlegać ma podatkowi CIT. Ustawodawca przewidział jednak w uchwalonej ustawie zwolnienie podmiotowe. Podatkowi CIT nie będą bowiem podlegały bieżące dochody, tj. dochody osiągane z działalności fundacji wykonywanej w granicach ustawowych. Przedmiotowa ustawa wskazuje bowiem, iż fundacja rodzinna będzie mogła prowadzić co do zasady pasywną działalność gospodarczą, m.in. w zakresie:
- zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
- najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania;
- udzielania pożyczek spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje, spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik oraz beneficjentom.
Jeżeli fundacja rodzinna przekroczy w ramach swojej działalności ww. zakres, dochody z niej uzyskiwane będą opodatkowane stawką 25% CIT.
Projekt zmian przewiduje, że zwolnienie z CIT nie będzie dotyczyło przychodów z najmu i dzierżawy: przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub składników majątku używanych przez beneficjenta lub fundatora w ich działalności lub przez podmioty powiązane. W takim przypadku fundacja rodzinna będzie zobligowana do zastosowania 19% stawki CIT. Nadto w przypadku zaniechania rejestracji fundacji rodzinnej w rejestrze w terminie 6 miesięcy od dnia jej powstania, fundacja utraci prawo do ww. zwolnienia oraz zaktualizuje się obowiązek wstecznego opodatkowania fundacji 19 % podatkiem CIT.
Istotnym jest także, iż 15 % CIT podlegać będą wypłacane na rzecz beneficjentów świadczenia. Powyżej wskazany projekt zmian do ustawy o fundacji rodzinnej zakłada poszerzenie katalogu podlegających 15 % CIT świadczeń o tzw. ukryte zyski. Wskazuje się jednocześnie co należy rozumieć przez ukryte zyski. Będą to zatem m.in.:
- odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
- darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
- pożyczki udzielone przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniesie co najmniej 10 lat.
Zakłada się także dodanie możliwości założenia fundacji przez wspólnika spółki korzystającej z estońskiego CITu. Sama fundacja jednak nie będzie mogła być wspólnikiem w takich spółkach.
Z powyższego wynika, iż sposób opodatkowania fundacji rodzinnej zmienił się w istotny sposób względem tego, który został uchwalony przez Sejm. Część zmian niewątpliwie może potencjalnie spopularyzować tą instytucję.
Autorzy:

Tomasz Cyrek
aplikant radcowski

Tomasz Chęciński
Radca prawny
PARTNER ZARZĄDZAJĄCY
Przeczytaj inne artykuły
kontakt
ul. Polska 15, 60-595 Poznań
9:00-17:00 (pon-pt)
+48 61 27 87 595
office@zcplegal.pl
Zieliński Chęciński Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych sp.p.
NIP: 7812006574
KRS: 0000830268
REGON: 385602019
Znajdź nas:
specjalizacje
Bieżące doradztwo prawne podmiotom gospodarczym
ZCP Legal&Tax © 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone