Prawna obsługa reklamacji konsumenckich w branży meblarskiej

fot. Unsplash
Jedynym z ryzyk towarzyszących na co dzień przedsiębiorcom prowadzącym działalność w ramach branży meblarskiej jest zgłoszenie reklamacji przez finalnego nabywcę produktu, będącego konsumentem. Związane jest to z ujawnioną wadą mebla. Kiedy i czego może żądać konsument?
W pierwszej kolejności należy dokonać rozróżnienia na dwa istniejące mechanizmy reklamacji, wskazując jednocześnie na ich najistotniejsze cechy:
1. GWARANCJA:
► jest to rodzaj odpowiedzialności, którą ponosi producent mebla;
► nie wynika ona z ustawy, konieczne jest udzielenie gwarancji przez producenta;
► oświadczenie o udzieleniu gwarancji powinno regulować wszelkie kwestie związane z katalogiem wad uzasadniających;
► odpowiedzialność producenta, procesem zgłaszania roszczeń, katalogiem dostępnych środków naprawczych, terminami itp.
2. RĘKOJMIA:
► jest to rodzaj odpowiedzialności, którą ponosi sprzedawca;
► jest ona niezależna od winy sprzedawcy;
► wynika ona z ustawy, a sprzedawca co do zasady nie ma możliwości modyfikacji jej warunków, co do konsumentów.
Mając na uwadze powyższe należy pamiętać, iż to do konsumenta należy wybór drogi, z której skorzysta przy okazji zgłaszania roszczeń.
Jeżeli dany podmiot produkuje meble i udziela na nie gwarancji, to niezwykle istotne jest kompleksowe i precyzje ustalenie jej warunków w oświadczeniu gwarancyjnym. Umożliwia to należyte przygotowanie obsługi procesów reklamacyjnych. To producent w warunkach gwarancji decyduje kiedy i z jakimi żądaniami może wystąpić konsument.
W przypadku natomiast zgłoszenia przez konsumenta roszczeń z tytułu wadliwości mebla w drodze rękojmi, przysługuje mu prawo wyboru żądania, z jakim występuje. Nie jest on bowiem związany instrukcjami producenta, jak ma to miejsce przy gwarancji. Należy w tym miejscu wyartykułować dwa szczególne uprawnienia konsumenta w ramach rękojmi, tj. możliwość złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny, bądź oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Ich specyfika związana jest z tym, że przewidziane nimi skutki następują bez względu na ich akceptację przez sprzedawcę. Oznacza to, że w wyniku złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny, podana przez konsumenta cena zaczyna wiązać strony a sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu otrzymanej nadwyżki. Dopuszczalne jest natomiast kwestionowanie takiego oświadczenia w zakresie braku przesłanek umożliwiających jego złożenie.
W przypadku gdy sprzedawca zadośćuczyni żądaniu konsumenta w ramach rękojmi, a wada produktu istniała już w chwili nabycia go przez sprzedawcę od poprzedniego sprzedawcy/dystrybutora/hurtownika, może on wystąpić do tego podmiotu ze stosownym żądaniem naprawienia szkody (roszczenie regresowe). Roszczenie to obejmować będzie co do zasady koszty, jakie sprzedawca poniósł celem wykonania uprawnień konsumenta z tytułu rękojmi.
Podsumowanie
Z powyższych rozważań w sposób jasny wynika, iż należyta obsługa procesów reklamacyjnych wymaga stosownego przygotowania prawnego przedsiębiorstwa. W szczególności odpowiednie przygotowanie warunków gwarancji może uchronić producenta przed nieprzewidywanym przebiegiem procedury reklamacyjnej.
Jeżeli jakieś zagadnienia wzbudziły Państwa zainteresowanie – zespół Kancelarii pozostaje do Państwa dyspozycji.
Autorzy:

Krzysztof Zieliński
Radca prawny
PARTNER ZARZĄDZAJĄCY

Tomasz Cyrek
radca prawny
kontakt
ul. Polska 15, 60-595 Poznań
9:00-17:00 (pon-pt)
+48 61 27 87 595
office@zcplegal.pl
Zieliński i Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych sp.p.
NIP: 7812006574
KRS: 0000830268
REGON: 385602019
Znajdź nas:
specjalizacje
Bieżące doradztwo prawne podmiotom gospodarczym
ZCP Legal&Tax © 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone