Ukryta dywidenda według Polskiego Ładu – czy jest się czego obawiać?
Wypłacanie przez spółkę dywidendy jej wspólnikowi nie stanowi najbardziej optymalnego pod względem podatkowym sposobu przekazywania udziałowcom wypracowanego przez spółkę zysku. Źródłem owej niekorzystności jest tzw. podwójne opodatkowanie. W skrócie rzecz ujmując sprowadza się ono do nałożenia podatku dochodowego na dwóch poziomach – w pierwszej kolejności na poziomie wypracowania przez spółkę zysku, a następnie wypłaty wspólnikowi dywidendy. Z tych względów nierzadko wspólnicy świadczą na rzecz spółki pewne usługi, bądź wynajmują jej nieruchomości stanowiące ich prywatną własność. Wynagrodzenie to natomiast stanowi dla spółki koszt uzyskania przychodu, pozwalając na obniżenie wymiaru CIT.
To koniec stosowania ukrytej dywidendy?
W ramach rewolucji podatkowej, jaką niesie ze sobą tzw. Polski Ład, tj. projekt ustawy z dnia 08 września 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie regulacji, której celem jest zniwelowanie zjawiska ukrytej dywidendy. Przewiduje się bowiem by spółka nie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wynagrodzenia wypłacanego w związku ze świadczeniem wykonanym przez podmiot powiązany z tą spółką lub ze wspólnikiem (akcjonariuszem) tej spółki, jeżeli poniesienie tego kosztu stanowi ukrytą dywidendę.
Czym jest ukryta dywidenda?
Projektodawca przewidział następujące przesłanki uznania wynagrodzenia na rzecz wspólnika lub innego powiązanego ze spółką podmiotu za ukrytą dywidendę:
- jego wysokość lub termin wypłaty w jakikolwiek sposób są uzależnione od osiągnięcia zysku przez spółkę lub wysokości tego zysku; lub
- racjonalnie działająca spółka nie wypłaciłaby wynagrodzenia w takiej wysokości w przypadku wykonania porównywalnego świadczenia przez podmiot niepowiązany z tą spółką, lub
- koszty te obejmują wynagrodzenie za prawo do korzystania z aktywów, które stanowiły własność lub współwłasność wspólnika (akcjonariusza) lub podmiotu powiązanego ze wspólnikiem (akcjonariuszem) przed utworzeniem spółki.
Projekt zakłada także, iż ostatnich dwóch przesłanek nie stosuje się w przypadku, gdy suma wypłaconych w roku podatkowym przez spółkę wynagrodzeń stanowiących ukrytą dywidendę na podstawie tych przepisów, jest niższa niż kwota zysku brutto, uzyskanego w roku obrotowym, w którym świadczenia te zostały uwzględnione w wyniku finansowym spółki.
Co się zmieni w stosowaniu ukrytej dywidendy w obrocie gospodarczym?
Przyjmuje się, że zmiany te stanowią zbędną w polskim porządku prawnym regulację, bowiem organy skarbowe dysponują już teraz licznymi instrumentami prawnymi, z wykorzystaniem których mogą skutecznie zwalczać procedury wystawia przez wspólników na rzecz spółki tzw. pustych faktur (m.in. przepisy dot. cen transferowych).
Niewątpliwie zmiana ta może jednak mieć duże znaczenie w branży IT, w której nierzadko wspólnicy świadczą na rzecz spółki usługi w postaci programowania.
Warto także nadmienić, iż intencją ostatniej spośród ww. przesłanek uznania wynagrodzenia za ukrytą dywidendę jest niejako zmuszenie wspólników (akcjonariuszy) do wnoszenia nieruchomości do spółki tytułem wkładu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W tym zakresie przewiduje się wystąpienie potencjalnej możliwości kwestionowania omawianej regulacji przez sądy, w związku ze zbytnim wkraczaniem przez państwo w sferę własności.
Projektowany przepis został ujęty w sposób ogólny, pozostawiając organom swobodę w zakresie jego interpretacji. Tym istotniejsze staje się właściwe uregulowanie stosunków pomiędzy spółką a jej wspólnikiem/akcjonariuszem.
Więcej informacji o zmianach wprowadzanych Polskim Ładem w naszym artykule – Czy przekształcenie w spółkę z o.o. to sposób na uniknięcie niekorzystnych dla przedsiębiorców zmian wprowadzanych przez Polski Ład?
Warto także dodać, iż według aktualnych zapewnień przedstawicieli Ministerstwa Finansów omawiane przepisy mają wejść w życie najwcześniej w 2023 r. Wskazuje się także, że na etapie prac sejmowych mogą zostać wprowadzone do nich stosowne poprawki.
Jeżeli jakieś zagadnienia wzbudziły Państwa zainteresowanie – zespół Kancelarii pozostaje do Państwa dyspozycji.
Autorzy:
Krzysztof Zieliński
Radca prawny
PARTNER ZARZĄDZAJĄCY
Tomasz Cyrek
aplikant radcowski
Przeczytaj inne artykuły
kontakt
ul. Polska 15, 60-595 Poznań
9:00-17:00 (pon-pt)
+48 61 27 87 595
office@zcplegal.pl
Zieliński Chęciński Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych sp.p.
NIP: 7812006574
KRS: 0000830268
REGON: 385602019
Znajdź nas:
specjalizacje
Bieżące doradztwo prawne podmiotom gospodarczym
ZCP Legal&Tax © 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone