Zmiany w prawie konsumenta, które weszły w życie od nowego roku 2023

Źródło fotografii: freepik.com
Reklamacje
Nowelizacja przenosi z kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumentów większość przepisów dotyczących konsumentów, a przy okazji wprowadza do nich zmiany.
Do najważniejszych zmian można zaliczyć nowe zasady dotyczące reklamacji. Zmianie uległo nazewnictwo, zamiast „rękojmi” obecnie mamy „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”.
Ponadto zmieniła się kolejność roszczeń konsumenta, obecnie bowiem w pierwszej kolejności może on żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru, potem dopiero, gdy przedsiębiorca odmówi usunięcia wady albo wymiany, konsument otrzyma prawo odstąpienia od umowy.
Kolejną ważną zmianą w zakresie reklamacji jest wydłużenie z roku do dwóch lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu przez konsumenta.
Sprzedawca odpowiada za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie może już skrócić tego czasu do roku.
Ponadto, jeśli konsument składa reklamacje, czas na odpowiedź przedsiębiorcy to tylko 14 dni, a nie jak dotąd 30 dni – chodzi o przepis ogólny z art. 7a ustawy z dnia 30 maja 2014 o prawach konsumenta.
Obniżki cen
Kolejną ważną zmianą jest wprowadzenie dla przedsiębiorców, którzy ogłaszają promocje lub wyprzedaż, obowiązku podawania oprócz aktualnej ceny – także najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę.
W przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
Powyższa zmiana została wprowadzona w celu, aby zapobiec manipulacjom cenowym stosowanym przez niektórych sprzedawców.
Podwójna jakość
Zakazano wprowadzania na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie będzie to obiektywnie uzasadnione.
Opinie konsumentów
Przedsiębiorcy, którzy zapewniają dostęp do opinii oferowanych produktów, muszą podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikują ich autentyczność, jak również czy zamieszczają wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Ponadto wprost zakazano zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.
Indywidualne dostosowywanie ceny
Jeżeli dany przedsiębiorca stosuje indywidulane dostosowanie ceny, ma obowiązek o tym jasno poinformować konsumenta. Przykładowo dotyczy to sytuacji, gdy cena jest automatycznie ustalana dla konkretnego odbiorcy w zależności np. od jego lokalizacji, urządzenia, z którego korzysta (smartfon, komputer stacjonarny) czy historii przeglądanych stron. Powyższe nie ma jednak zastosowania do dynamicznego profilowania cen lub ustalania cen w czasie rzeczywistym, czyli mechanizmów, które opierają się na czynnikach niezwiązanych z osobą konkretnego użytkownika, np. zmianą popytu na dany towar.
Plasowanie ofert
Wyższe plasowanie lub jakiekolwiek wyeksponowanie ofert handlowych wśród wyników wyszukiwania przez dostawców funkcji wyszukiwania internetowego ma istotny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Z tego względu dla przedsiębiorców, którzy umożliwiają wyszukiwanie produktów został wprowadzony obowiązek informowania o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyników. Konieczne będzie też wyraźne ujawnienie płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.
Sankcje za nieprzestrzeganie nowego prawa
Jednocześnie wskazujemy, że należy mieć na uwadze, że za nieprzestrzeganie nowego prawa przewidziano sankcje. W zależności od przewinienia, kara może wynieść do 10% obrotu danego przedsiębiorstwa.
Nad prawidłową realizacją większości zmian będzie czuwać także Inspekcja Handlowa. Ta z kolei będzie nakładać kary za niedostosowanie się do zaktualizowanego prawa w wysokości do 20 tys. zł. Jeżeli w ciągu roku e-sklep nie wprowadzi zmian i nadal będzie działał niezgodnie z nowymi zasadami, po trzech upomnieniach zapłaci nawet do 40 tys. kary.
Autorzy:

Sylwia Kaczmarek
aplikant radcowski

Krzysztof Zieliński
Radca prawny
PARTNER ZARZĄDZAJĄCY
Przeczytaj inne artykuły
kontakt
ul. Polska 15, 60-595 Poznań
9:00-17:00 (pon-pt)
+48 61 27 87 595
office@zcplegal.pl
Zieliński Chęciński Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych sp.p.
NIP: 7812006574
KRS: 0000830268
REGON: 385602019
Znajdź nas:
specjalizacje
Bieżące doradztwo prawne podmiotom gospodarczym
ZCP Legal&Tax © 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone