Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego – skutki dla przedsiębiorców
Dnia 1 lipca 2023 r. stan zagrożenia epidemicznego, który został wprowadzony w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 został odwołany. Stan zagrożenia epidemicznego obowiązywał na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej od 16 marca 2022 r. Zastąpił obowiązujący uprzednio od 20 marca 2020 r. stan epidemii.
Przedsiębiorcy zdążyli się już przyzwyczaić do zmian jakie niosła za sobą pandemia. W związku z odwołaniem stanu zagrożenia epidemiologicznego, niektóre kwestie wracają do stanu z czasów przed COVIDEM. Poniżej kilka skutków i konsekwencji dla przedsiębiorców wynikających z odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.

Źródło fotografii: freepik.com
Po pierwsze powrócił obowiązek wykonywania badań wynikających art.229 kodeksu pracy. Przed rozpoczęciem pracy i badań okresowych pracownik nie musiał do tej pory poddawać się wstępnym badaniom lekarskim w związku z nawiązaniem kolejnej umowy o pracę, o ile od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy nie upłynęło 180 dni. W związku z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego okres ten nie będzie mógł być dłuższy niż 30 dni, co wiąże się z większym formalizmem dla przedsiębiorcy.
Kolejna kwestia, która uległa zmianie to odprawy dla pracowników. Wraz z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego obowiązują ponownie przepisy ogólne o maksymalnej wysokości tych odpraw, tj. do 3-krotności wynagrodzenia miesięcznego z uwzględnieniem maksymalnego limitu odpowiadającego 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, co niewątpliwie staje się kosztowne dla pracodawcy.
Po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego przywrócona została zasada, że umowa o zakazie konkurencji, jako umowa zawarta na czas oznaczony, wypowiedziana może być co do zasady tylko wtedy, kiedy strony przewidziały taką możliwość w umowie lub w trakcie jej trwania zawarły porozumienie o jej rozwiązaniu. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, przyznano możliwość wypowiedzenia z zachowaniem terminu 7 dni umowy o zakazie konkurencji obowiązującej po ustaniu stosunku pracy, umowy agencyjnej, umowy zlecenia, innej umowy o świadczenie usług lub umowy o dzieło. Prawo wypowiedzenia udzielono wyłącznie pracodawcy, który mógł w ten sposób uwolnić się od obowiązku wypłacania byłemu pracownikowi odszkodowania ustalonego za czas trwania takiej umowy. W gestii pracodawcy pozostawała decyzja, w którym momencie trwania takiej umowy jego interesy zostały zabezpieczone wystarczająco, żeby swobodnie wypowiedzieć tę umowę.
Ponadto wygasł też przepis, który umożliwia pracodawcom wysłanie pracowników na urlop wypoczynkowy w wybranym przez siebie terminie, bez ich zgody i z pominięciem planu urlopów.
Pozostaje także kwestia BHP. W okresie stanu epidemii albo stanu zagrożenia epidemicznego, wstępne szkolenia BHP, za wyjątkiem instruktażu stanowiskowego w określonych przypadkach, mogły być przeprowadzane wyłącznie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Od 1 lipca 2023 r. będzie to niedopuszczalne.
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego spowodowało też spore zamieszanie w zakresie obowiązków podatkowych. Od ponad trzech lat zdążyliśmy się już przyzwyczaić do ułatwień wprowadzonych w ramach tarczy antykryzysowej. Zakończenie stanu zagrożenia epidemicznego w obszarze cen transferowych oznacza krótsze terminy na sporządzenie dokumentacji i złożenie informacji TPR-C.
Powrót obowiązkowych kontroli na budowach. Przestaje bowiem obowiązywać przepis covidowy, dzięki któremu nie stosuje się art. 55 prawa budowlanego. Dzięki temu powiatowy nadzór budowlany nie przeprowadzał kontroli obowiązkowych przed zakończeniem budowy. Przede wszystkim chodzi o budynki mieszkalne.
Część zmian, które zostały wprowadzone pozostaną.
Wiele rozwiązań wprowadzonych w czasie epidemii przyjęły się do porządku prawnego i już w nim zostaną. Spółkom osobowym i kapitałowym umożliwiono przeprowadzanie zdalnych posiedzeń (np. rad nadzorczych), dano możliwość rejestracji niektórych rodzajów spółek w ramach systemów online. Te rozwiązania nie zmienią się, bo wprowadzono je na stałe do kodeksu spółek handlowych. Nadal będzie możliwość podejmowania uchwał za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, chyba że statut lub umowa spółki wprost wykluczą taką możliwość.
Reasumując, niektóre z rozwiązań, które zostały wprowadzone na czas pandemii niewątpliwie przyczyniły się do wielu ułatwień i udogodnień.
Autorzy:

Karolina Nowacka
Asystent prawny

Krzysztof Zieliński
Radca prawny
PARTNER ZARZĄDZAJĄCY
Przeczytaj inne artykuły
kontakt
ul. Polska 15, 60-595 Poznań
9:00-17:00 (pon-pt)
+48 61 27 87 595
office@zcplegal.pl
Zieliński Chęciński Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych sp.p.
NIP: 7812006574
KRS: 0000830268
REGON: 385602019
Znajdź nas:
specjalizacje
Bieżące doradztwo prawne podmiotom gospodarczym
ZCP Legal&Tax © 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone