Praca zdalna pozostanie z nami na stałe
W dniu 08 czerwca br. na stronie Sejmu pojawił się projekt zmian Kodeksu pracy. Jego głównym założeniem jest zastąpienie dotychczasowych przepisów o telepracy (które w praktyce znajdowały swoje zastosowanie niezwykle rzadko) regulacją poświęconą szczegółowo pracy zdalnej. Niewątpliwie jest to zmiana, na którą ustawodawca kazał czekać dość długo, choć rynek pracowniczy od dawna zgłaszał na nią zapotrzebowanie. Pandemia SARS-CoV-2 przyspieszyła prace nad przedmiotowymi przepisami.

Źródło fotografii: unsplash.com
W pierwszej kolejności wymaga podkreślenia, iż uzgodnienie stosowania względem danego pracownika trybu pracy zdalnej będzie mogło nastąpić albo już w momencie podpisywania umowy o pracę, lub na etapie późniejszym. Pracodawca będzie także posiadał uprawnienie do jednostronnego skierowania pracownika do pracy zdalnej wyłącznie w przypadku zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności (np. epidemia), o ile pracownik uprzednio złoży oświadczenie, iż dysponuje wymaganymi w tym celu warunkami lokalowymi i technicznymi.
Zasadą także będzie, iż niektóre grupy pracowników (np. kobiety w ciąży) będą posiadały uprawnienie do wiążącego dla pracodawcy wnioskowania o wprowadzenie trybu pracy zdalnej.
Pracodawcy szczególną uwagę powinni poświęcić formie ustalania zasad wykonywania pracy zdalnej. Gdy u danego pracodawcy działa organizacja związkowa, wówczas następować to będzie w formie porozumienia zawartego przez pracodawcę z tą organizacją. W pozostałych wypadkach określenie warunków pracy zdalnej będzie następować co do zasady w regulaminie. Wyjątkowo będzie także dopuszczalne określenie tych zasad w poleceniu wykonywania pracy zdalnej, albo w umowie z pracownikiem. Projektowane przepisy jasno określają minimalną treść ww. regulaminu lub polecenia.
Ww. dokumenty powinny także określać zasady przeprowadzania przez pracodawcę kontroli wykonywania pracy zdalnej, w miejscu jej wykonywania.
Pracodawcy, którzy nie będą dostarczać pracownikom narzędzi do pracy zdalnej będą zobowiązani do wypłaty rekompensaty z tytułu korzystania przez pracownika z własnych urządzeń. Przepisy nie określają wprost wysokości tej rekompensaty, jednakże wskazuje się na kryteria, które powinny być uwzględniane przy jej obliczaniu (np. normy zużycia materiałów, ilość materiałów zużytych itp.). Pracodawcy powinni mieć oczywiście na względzie, iż obowiązek ponoszenia ciężaru ww. kosztów będzie rekompensowany przez oszczędności związane z tym, że pracownik wykonuje pracę poza zakładem pracy (m.in. niższe koszty najmu przestrzeni biurowej, zużycia mediów w biurze itp.).
Na potrzeby wykonywania pracy zdalnej pracodawcy zobowiązani także będą do określenia procedur ochrony danych osobowych oraz do przeprowadzenia, w miarę potrzeby, instruktażu i szkolenia w tym zakresie. Konieczne także będzie uzyskanie od pracownika oświadczenia o zapoznaniu się z ww. procedurami.
Ciekawostką jest także fakt, iż szkolenie wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy osoby przyjmowanej do pracy na stanowisko administracyjno-biurowe będzie mogło być przeprowadzone w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Jak wynika z powyższego, przedmiotowa nowelizacja oprócz długo wyczekiwanych regulacji sprowadzi także na pracodawców liczne nowe obowiązki w zakresie dostosowania do niej dokumentacji wewnątrzzakładowej oraz opracowania nowych procedur. Przygotowanie regulaminu pracy zdalnej to tylko jeden z tych obowiązków. Mając jednak na uwadze tempo prac legislacyjnych możliwe, iż przepisy te wejdą w życie jeszcze w sierpniu br., dając niezwykle mało czasu pracodawcom na ich implementację.
Na marginesie warto także wskazać, iż projekt ten przewiduje także wprowadzenie regulacji dot. badania pracowników (w uzasadnionych przypadkach) pod kątem obecność w ich organizmach alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu.
Autorzy:

Tomasz Cyrek
aplikant radcowski

Krzysztof Zieliński
Radca prawny
PARTNER ZARZĄDZAJĄCY
Przeczytaj inne artykuły
kontakt
ul. Polska 15, 60-595 Poznań
9:00-17:00 (pon-pt)
+48 61 27 87 595
office@zcplegal.pl
Zieliński Chęciński Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych sp.p.
NIP: 7812006574
KRS: 0000830268
REGON: 385602019
Znajdź nas:
specjalizacje
Bieżące doradztwo prawne podmiotom gospodarczym
ZCP Legal&Tax © 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone